انتشار تصویری از تبلت نکسوس 9 گوگل و اچ تی سی
پنج شنبه 17 مهر 1393 ساعت 9:32 | بازدید : 161 | نویسنده : محمد عرفان مختاری | ( نظرات )

گوگل در حال تولید یک تبلت نکسوس 9 اینچی به همراه شریک خود شرکت اچ‌تی‌سی است. بعد از شنیدن خبرهای بسیار از این تبلت، حالا وقت آن رسیده که نگاهی به نخستین تصویر منتشر شده از آن نیز داشته باشیم.

اگر این تصویر لو رفته واقعی باشد، تبلت نکسوس 9 از پلاستیک تولید شده که بر خلاف اخبار پیشین مبنی بر فلزی بودن بدنه آن است. این تصاویر از سوی منبع معروف و قابل اعتماد UpLeaks در توییتر منتشر شده است.


با توجه به این تصویر، طراحی نکسوس 9 یادآور طراحی نکسوس 5 گوگل است؛ دوربینی بزرگ در بالا و درج علامت نکسوس به شکل عمودی در پشت المان‌هایی است که پیش‌تر در نکسوس 5 دیده بودیم. از تصویر نمی‌توان اطلاعات بیشتری استخراج کرد و با توجه به دریافت تأییدیه این تبلت در FCC می‌توان به زودی شاهد اطلاعات جدیدی از آن نیز باشیم.

برای یادآوری، اچ‌تی‌سی نکسوس 9 یا ولانتیس دارای یک صفحه نمایش 8.9 اینچی با رزولوشن 2560x1600 پیکسل می‌باشد. مهم‌ترین ویژگی این تبلت وجود اندروید L در آن است که می‌تواند در کنار موتور محرک فوق قدرتمند تگرا K1 انویدیا تجربه بی نهایتی را از لحاظ کیفیت گرافیکی و محاسباتی به کاربر خود ارائه کند.

پیش‌بینی شده که معرفی این تبلت در اواخر همین ماه یا اوایل ماه آینده صورت بگیرد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خبر جدیدی از نو آوری فوق العاده اچ تی سی(از دیجیکالا)
پنج شنبه 17 مهر 1393 ساعت 9:30 | بازدید : 171 | نویسنده : محمد عرفان مختاری | ( نظرات )

اچ‌تی‌سی را در بازار بیشتر از همه به واسطه تولید اسمارت فون های اندرویدی می‌شناسند، اما این شرکت امروز از دستگاهی به نام Re Camera رونمایی کرد که به هیچ وجه یک اسمارت فون نیست!

Re یک دوربین دیجیتالی با عملکردی مستقل است که می‌تواند با اسمارت فون های اندرویدی و iOS جفت شود. هدف اصلی این دوربین ثبت تصاویر و ویدیو در سریع‌ترین شکل ممکن است. چنین توصیفی بیشتر از همه دوست‌داران دنیای فیلم‌برداری را به یاد دوربین‌های اسپورت و حرفه ای گو پرو می‌اندازد که هر چند تصوری صحیح است، اما اچ‌تی‌سی از Re به عنوان دوربینی برای افراد عادی و قابل استفاده در زندگی عادی یاد کرده است که می‌تواند جنبه فیلم‌برداری اکشن را نیز تا حدی به خود بگیرد.


این دوربین در نگاه اول ظاهر دوربین زیردریایی‌ها را برای شما تداعی می‌کند. Re لوله ای مانند و دارای یک طراحی مینیمالیست است، دکمه ای در عقب و همچنین در جلو دارد و چند LED نیز بر روی آن نصب شده است. منظره یاب یا صفحه نمایش برای آن تعبیه نشده و هر گونه اینترفیس گرافیکی نیز در آن غایب است.

سنسور دوربین Re مدلی 16 مگاپیکسلی با زاویه دید بسیار عریض 146 درجه می‌باشد که قادر است ویدیوهایی با رزولوشن 1080p را در سرعت 30 فریم در ثانیه و حالت اسلوموشن با رزولوشن 720p در 120 فریم در ثانیه به ثبت برساند. این دوربین در رنگ‌های نارنجی، آبی، سفید و سبز از ماه آینده به بازار وارد می‌شود.


Re به راحتی در جیب جا می‌شود و به نظر استفاده از آن آسان تر از دوربین‌های گوپرو است. بدنه آن کاملا پلاستیکی است که اثر انگشت را نگه می‌دارد، ولی بسیار محکم تولید شده و قادر است در یک متر زیر آب تا 30 دقیقه مقاومت از خود نشان دهد.

اچ‌تی‌سی در کنار این دوربین، لوازم جانبی چون یک پایه برای قرارگیری آن در جلوی دوچرخه و یک پوشش برای افزایش قابلیت ضدآب بودن آن معرفی کرده است.



هیچ دکمه پاوری بر روی Re قرار ندارد؛ این دوربین طوری برنامه ریزی شده که به محض در دست گرفتن، روشن می‌شود. دکمه شاتر در زیر انگشت شست شما قرار خواهد داشت و با یک بار فشار تصاویر را ثبت می‌کند. همچنین اگر آن را طولانی تر فشار دهید، دوربین به حالت ضبط ویدیو خواهد رفت. دکمه جلوی Re برای فعال کردن دوربین در حالت ضبط اسلوموشن می‌باشد. چراغ‌های LED در حالات قرمز و آبی به ترتیب نمایانگر وضعیت ضبط ویدیو به شکل معمولی و اسلوموشن هستند.

می‌توان دوربین Re را با اپلیکیشن iOS و اندروید جفت کرد تا یک منظره یاب و همچنین امکان ضبط ویدیوی مرور زمان را نیز داشته باشید. باتری این دوربین 820 میلی آمپر ساعت است و تا 1 ساعت و 40 دقیقه ویدیوی 1080p بی‌وقفه و یا 1200 تصویر بدون نیاز به شارژ مجدد را برای شما ثبت و ضبط می‌کند. Re با میکرو اس‌دی 8 گیگابایتی به فروش می‌رسد که البته تا 128 گیگابایت قابل افزایش است.


اچ‌تی‌سی می‌گوید که استفاده از Re بسیار آسان تر از اسمارت فون شماست، چون اساسا نیازی به باز کردن اپلیکیشن دوربین یا تنظیم شات نیست. لنز بسیار عریض این دوربین همه چیز را در صحنه برای شما به ثبت می‌رساند. زل زدن به صفحه نمایش در چنین حالتی حذف می‌شود، بنابراین می‌توانید همزمان با فیلم‌برداری از صحنه، اتفاقات را شکل واقعی با چشمان تمام اچ‌دی خود نیز شاهد باشید!

اچ‌تی‌سی همچنین اضافه کرده که به شکل مداوم برنامه نرم افزاری Re را بهبود خواهد بخشید. بنابراین در هنگام معرفی این محصول به بازار، مطمئنا زمان "آماده به فعالیت شدن" و همچنین "کیفیت تصاویر" در آن بهبود پیدا می‌کند؛ مشکلاتی که ظاهرا باعث عدم رضایت تعدادی از خبرنگاران تست کننده این دوربین بوده است.


اما کار سخت اچ‌تی‌سی در بازاریابی این محصول خواهد بود. کسب رضایت بازار برای خرید یک دوربین 200 دلاری علاوه بر یک اسمارت فون دشوار به نظر می‌رسد. در حالی که افراد می‌توانند در صورت تمایل برای ضبط ویدیوهای گشت و گذار و سفر خود از دوربین‌های گوپرو با قیمتی پایین تر بهره ببرند.

این محصول نخستین دستگاه غیر اسمارت فونی و تبلتی اچ‌تی‌سی است. باید دید در زمانه ای که اچ‌تی‌سی مشکلات فروش خود را پشت سر می‌گذارد، خواهد توانست دوربین‌های فیلم‌برداری 200 دلاری به فروش برساند

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شکستن
جمعه 4 مهر 1393 ساعت 14:54 | بازدید : 168 | نویسنده : محمد عرفان مختاری | ( نظرات )
شکستن دیوار صوتی

یک فروند جنگنده F22 رپتور در حال شکستن دیوار صوتی به تصویر کشیده شده است. شکستن دیوار صوتی وقتی اتفاق می‌افتد که هواپیما برای مدتی با سرعت صوت (۳۴۰ متر بر ثانیه) حرکت می‌کند و انباشته شدن امواج صوتی حاصل از موتور و شکافتن هوا در مقابل بدنه هواپیما، انرژی مکانیکی بسیار زیادی را ذخیره می‌کند. وقتی سرعت هواپیما از ۱ ماخ (همان سرعت صوت) فراتر رود، انرژی صوتی انباشته‌شده در قالب موجی ضربه‌ای آزاد شده و به صورت صدایی گوشخراش به سطح زمین می‌رسد. البته این موج ضربه‌ای باعث تغییر فشار و دمای محیط هم می‌شود که حاصل آن، میعان بخار آب و پدید آمدن ابرهای موضعی است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


راز هایی درباره ی کالری
جمعه 4 مهر 1393 ساعت 14:35 | بازدید : 212 | نویسنده : محمد عرفان مختاری | ( نظرات )
اسرار واقعی آقای کالری

اعدادی که روی برچسب مواد غذایی دیده می‌شود، می‌تواند تا حد زیادی با مقدار واقعی کالری که از آن استخراج می‌شود، متفاوت باشد و این موضوع دلایل متعددی دارد. به نظر می‌رسد شرکت‌های صنایع غذایی برای برچسب‌های روی محصولات خود باید فکر تازه‌ای بکنند.

گیاهانی که شترمرغ‌ها می‌خورند، دانه‌هایی دارند که در طول فرآیند هضم غذا، دست نخورده باقی می‌مانند. درحالی‌که پرنده‌ها، بخصوص پرنده‌های پرخوری مثل شترمرغ، دوست دارند بیشترین کالری ممکن را از میوه و غذایی که می‌خورند-حتی از دانه آن- دریافت کنند. اما گیاهان هم برای ادامه تولید مثل و نجات نسل آینده خود راه‌هایی دارند. در معده انسان هم این اتفاق کم و بیش می‌افتد و دستگاه هاضمه برای هضم غذاهای مختلف انرژی بیشتر و کمتری صرف می‌کند و این کار محاسبه عدد دقیق کالری هر غذا را دشوار می‌کند.
امروزه تقریبا تمام محصولات غذایی برچسبی دارند که روی آن نوشته چه میزان کالری از آن محصول نصیب شما می‌شود. اما بیشتر این اعداد دقیق نیستند. میزان کالری که ما از غذا دریافت می‌کنیم به نوع غذایی که می‌خوریم، روشی که آن را فرآوری کرده‌ایم، انواع و مقدار آنزیم‌ها و باکتری‌های درون معده و روده ما و میزان انرژی که بدن برای هضم آن غذا صرف می‌کند، وابسته است. درحالی‌که در اعداد روی برچسب‌ها هیچ کدام از این عوامل موثر، در نظر گرفته نشده است. پروسه هضم، به‌قدری پیچیده است که حتی با تاثیر تمام این عوامل، باز هم نمی‌توان عدد دقیق کالری را به‌دست آورد.

 

کالری غذاهای فعلی چگونه محاسبه می‌شود؟

غذا انرژی بدن را تامین می‌کند. آنزیم‌های هضم‌کننده غذا در دهان، معده و روده، ترکیبات پیچیده مولکول‌های غذا را می‌شکنند و به ترکیبات ساده‌تری مثل قند و آمینواسیدها تبدیل می‌کنند. این مواد هم همراه خون و از طریق رگ‌ها به تمام اعضای بدن منتقل می‌شود. سلول‌های بدن هم انرژی ذخیره شده در این ترکیبات را استخراج و صرف حیات و حرکت بدن می‌کنند. انرژی در دسترس غذاهای مختلف بر حسب واحد کالری محاسبه شده است. کالری، انرژی مورد نیاز برای حرارت دادن یک کیلوگرم آب است تا دمای آن یک درجه سلسیوس افزایش یابد. چربی‌ها تقریبا ۹ کالری به ازای هر گرم تولید می‌کنند و این عدد در کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها ۴ است. فیبر دو کالری در گرم تولید می‌کند، زیرا آنزیم‌های هاضمه انسان کار دشواری برای شکست پیوندهای فیبری به مولکول‌های ساده‌تر دارند.
عددی که به عنوان کالری روی برچسب غذاهای مختلف می‌بینید، از این راه محاسبه شده است. این روش هنوز مبتنی بر تجربیات آزمایشگاهی مربوط به قرن نوزدهم است که نشان می‌داد هر شخص از هر غذا چه مقدار انرژی کسب می‌کند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این اعداد بسیار ساده محاسبه شده‌اند. زیرا برای محاسبه دقیق میزان کالری که افراد از غذا می‌گیرند، باید مجموعه پیچیده‌ای از عوامل را در نظر بگیرید. مثلا میزان پختن، جوشیدن، اشعه دیدن (مایکروویو) و آتش دیدن که در مقاومت شیمیایی آن در مقابل آنزیم‌ها برای شکسته شدن تاثیر می‌گذارد.

 

آجیل‌های سرسخت

یکی از نکاتی که محاسبه قدیمی کالری غذا را با اشتباه مواجه می‌کرد، این بود که برای پروتئین، کربوهیدرات و چربی هر غذا به‌طور میانگین انرژی شکست در نظر می‌گرفتند. درحالی‌که اکنون می‌دانیم این میانگین با رفتاری که هر غذا نشان می‌دهد، تلورانس زیادی دارد.
مثلا ما ساقه و برگ و ریشه گیاهان مختلفی را می‌خوریم. دیواره‌های سلولی ساقه و برگ بعضی گیاهان نسبت به بقیه ضخیم‌ترند. حتی در یک گیاه خاص مقاومت دیواره سلولی با هم متفاوت است. برگ‌های کهنه‌تر، قوی‌تر از جوان‌ها هستند و طبیعتا هرچه سلول‌ها مقاوم‌تر باشند، انرژی بیشتری برای شکست لازم دارند. برخی گیاهای مکانیسم‌هایی دارند که هضم آنها را در معده حیوانات دشوارتر یا ساده‌تر می‌کند. میوه‌ها و مغزها (آجیل‌‌ها) در دوره کرتاسه (بین ۱۴۵ تا ۶۵ میلیون سال پیش) تکامل یافتند و مدتی بعد پستانداران شکل گرفتند. در حین این تکامل میوه‌ها و مغزهایی که خوشمزه‌تر و قابل هضم‌تر بودند، اگرچه بیشتر توسط حیوانات خورده می‌شدند، اما داشتن دانه‌های غیر قابل هضم اتفاقا به گسترش و تکثیر آنها کمک می‌کرد. بعد از این دانه‌ها و مغزها باید طوری کامل می‌شدند که از نابودی در معده و روده پرندگان، جوندگان و میمون‌ها نیز در امان می‌ماندند.
اکنون دانشمندان می‌دانند که بادام زمینی، پسته و بادام نسبت به غذاهایی با همان میزان چربی و پروتئین و کربوهیدرات کمتر هضم می‌شوند و این یعنی کالری کمتری نسبت به عدد مورد انتظار تولید می‌کنند. مثلا بادام از ۱۷۰ کالری قابل پیش‌بینی تنها ۱۲۹ کالری تولید می‌کند. از سوی دیگر مثلا عسل خیلی راحت‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، شکسته شده و بلافاصله از طریق دیواره‌های معده و روده جذب خون می‌شود. در مورد بعضی غذاهای دیگر، سیستم ایمنی بدن سریعا برانگیخته شده و نسبت به بازرسی آن در مورد عوامل بیماری‌زا و خطرناک واکنش نشان می‌دهد و هیچ کس هنوز نمی‌داند که این کار چه مقدار کالری نیاز دارد. حتی اگر سیستم ایمنی هم وارد عمل نشود، هر خوراکی که وارد بدن می‌شود از یک مرحله تشخیص اینکه دوست بدن است یا دشمن، باید بگذرد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رویای کشتی های پرنده
جمعه 4 مهر 1393 ساعت 14:33 | بازدید : 226 | نویسنده : محمد عرفان مختاری | ( نظرات )

رویای کـشتی‌های پرنـده.

 
رویای کـشتی‌های پرنـده

ایده اولیه هواپیمابرهای هوابرد به نخستین دهه‌های قرن بیستم باز می‌گردد. در آن سال‌ها، هواپیماها ماشین‌های ابتدایی و ساده‌ای بودند که برد چندانی نداشتند. ایده اصلی حمل هوایی هواپیماها توسط هواگردهایی بزرگ‌تر ماحصل نبود امکان سوخت‌گیری هوایی در آن سال‌ها بود؛ امکانی که تا اواخر دهه ۱۹۴۰/۱۳۲۰ محقق نشد.

کشتی‌های هوایی ماکون و آکرون شاید تنها زپلین‌های هواپیمابر عملیاتی دنیا بودند که توان حمل تا 5 هواپیمای کورتیس اف 9 سی را در آشیانه داخلی خود داشتند

کشتی‌های هوایی ماکون و آکرون شاید تنها زپلین‌های هواپیمابر عملیاتی دنیا بودند که توان حمل تا ۵ هواپیمای کورتیس اف ۹ سی را در آشیانه داخلی خود داشتند

کشتی‌های هوایی از جمله نخستین ماشین‌های پرنده‌ای بودند که برای حمل هواپیماهای کوچک به همراه خود استفاده شدند. نیروی دریایی ایالات متحده اولین و می‌شود گفت تنها نهادی بود که ایده استفاده از کشتی‌های هوایی بزرگ (زپلین) را به عنوان هواپیمابرهای هوابرد در عمل آزمایش کرد. در آن زمان ارتش آمریکا دو کشتی هوایی در اختیار داشت که هر کدام برای حمل پنج هواپیما زیر بدنه خود اصلاح شده بودند. هدف اصلی از حمل این جنگنده‌های کوچک در حقیقت انجام عملیات‌های شناسایی و از آن مهم‌تر ایجاد سیستمی مثل تاکسی هوایی برای حمل و نقل افراد میان کشتی ها و شهرهایی بود که در طول مسیر پرواز قرار داشتند. تجربیات اول پرواز هواپیماها از زیر کشتی‌های هوایی موفقیت آمیز بود.
با این‌حال خود کشتی‌های هوایی امنیت کافی نداشتند و همین موضوع هم خیلی زود به عمر کوتاه ارتباط میان هواپیماها و کشتی‌های هوایی پایان داد.

در طول همین سال‌ها اما در اتحاد جماهیر شوروی ایده ساده‌تری ابداع شد که در عمل موفقیت بیشتری هم داشت؛ برنامه‌ای که از خیلی جهات مقدمه‌ای بود برای آنچه بعدها به مفهوم بنیادین هواپیمابرهای هوابرد تبدیل شد. انستیتوی آزمایش‌های علمی نیروی هوایی شوروی در آن زمان روی برنامه‌ای کار می‌کرد موسوم به زونو(Zveno) که هدف آن اصلاح بمب‌افکن‌های بزرگ به منظور حمل جنگنده‌های کوچک به سوی اهدافی دورتر از برد معمول این هواپیماها بود. مهندسان روس به این منظور چند بمب‌افکن بزرگ تی.بی۳ را طوری اصلاح کرده بودند که می‌توانستند دو تا پنج جنگنده بمب‌افکن کوچک را زیر یا روی بال‌های خود حمل کنند؛ البته به‌شرطی که نیروی پیشران مورد نیاز برای برخاستن توسط تمام هواپیماها تامین می‌شد. این طرح خیلی جدی از سوی ارتش مورد توجه قرار نگرفت. با این حال در جریان عملیات بمباران پل رود دانوب در رومانی در طول جنگ جهانی دوم با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت.

هواپیمای بمب‌افکن روسی  تی بی 3 به همراه جنگنده‌های  آ 16 نصب شده به بال هواپیما

هواپیمای بمب‌افکن روسی
تی بی ۳ به همراه جنگنده‌های
آ ۱۶ نصب شده به بال هواپیما

کمی بعد در اواسط جنگ جهانی، شرکت آلمانی دایملر ایده طراحی هواپیماهای هواپیمابر دوربردی را مطرح کرد که می‌توانستند تا پنج جت بمب‌افکن را زیر بال و بدنه خود تا فاصله ۱۷ هزار کیلومتری حمل کنند. این طرح که البته هیچ‌گاه مجالی برای تحقق نیافت، در چارچوب پروژه بمب‌افکن آمریکا مطرح شده بود؛ برنامه‌ای که با پشتیبانی هیتلر ساخت روشی مناسب به منظور رساندن بمب‌افکن‌های آلمانی به خاک اصلی آمریکا در آینده جنگ را بررسی می‌کرد. البته آلمانی‌ها برنامه‌های جاه‌طلبانه بیشتری با ترکیب‌هایی از این دست داشتند که بیشتر آنها در مرحله طرح‌های مفهومی به دلایل مختلف لغو می‌شد. با این حال چنین برنامه‌ای را خیلی محدود برای حمل هواپیماهای پرشده با مواد منفجره توسط هواپیماهای سرنشین دار آزمایش کردند که البته باز هم موفقیت‌آمیز نبود.

تحول
با شروع جنگ سرد و آغاز رقابت اتمی میان شرق و غرب، موضوع افزایش برد و محافظت از بمب‌افکن‌ها بار دیگر اهمیت پیدا کرد. در این زمان ایالات متحده خیلی جدی امکان حمل بمب‌افکن‌های سبک اتمی به سوی سرزمین‌های مرکزی شوروی و تجهیز بمب‌افکن‌های اتمی با جنگنده‌های کوچک اسکورت به منظور آمادگی برای جنگ جهانی سوم را بررسی کرد.

XF85 Goblin جنگنده‌های ایکس اف 85 مشهورترین هواپیمایی بود که برای حمل داخل هواپیماهای بزرگ‌تر تکامل پیدا کرد. کابین این جنگنده چهار متری آن‌قدر کوچک بود که تنها افرادی که قدی کمتر از 175 سانتی‌متر داشتند می‌توانستند در آن مستقر شوند کنترل هواپیما هم در عمل بسیار مشکل بود و مهارت بالایی هم برای بازیابی توسط هواپیمای مادر را طلب می‌کرد. در طول نخستین آزمایش شیشه محافظ کابین و کلاه خلبان در اثر برخورد با قلاب بازیابی هواپیما کنده شدند و خلبان ناچار شد هواپیما را که به خاطر بازیابی هوایی ارابه فرود نداشت بدون ارابه به زمین بنشاند. بعد هم در یک آزمایش دیگر یک ایراد فنی منجر شد تا هواپیما با کوبیده شدن به هواپیمای مادر هم خودش و هم بمب‌افکن را به شهابی آتشین بدل شود.

XF85 Goblin
جنگنده‌های ایکس اف ۸۵ مشهورترین هواپیمایی بود که برای حمل داخل هواپیماهای بزرگ‌تر تکامل پیدا کرد. کابین این جنگنده چهار متری آن‌قدر کوچک بود که تنها افرادی که قدی کمتر از ۱۷۵ سانتی‌متر داشتند می‌توانستند در آن مستقر شوند کنترل هواپیما هم در عمل بسیار مشکل بود و مهارت بالایی هم برای بازیابی توسط هواپیمای مادر را طلب می‌کرد. در طول نخستین آزمایش شیشه محافظ کابین و کلاه خلبان در اثر برخورد با قلاب بازیابی هواپیما کنده شدند و خلبان ناچار شد هواپیما را که به خاطر بازیابی هوایی ارابه فرود نداشت بدون ارابه به زمین بنشاند.

در این میان نزدیک‌ترین نمونه به ایده هواپیمابرهای هوابرد توسط شرکت مک‌دانل در اواخر دهه ۱۹۴۰/۱۳۲۰ آزمایش شد و شامل پرتاب و بازیابی جنگنده‌های دفاعی کوچکی بود موسوم به «ایکس اف-۸۵ گوبلین» (XF85 Goblin) که از محفظه بمب بمب‌افکن‌های بزرگ بی ۳۶ رها می‌شد و می‌توانست از طریق یک قلاب مجددا به هواپیما بازگردد. هر بمب‌افکن می‌توانست تا سه فروند جنگنده کوچک گوبلین را به عنوان اسکورت همراه خود حمل کند. طرح اولیه گوبلین در پایان دهه ۱۹۴۰/۱۳۲۰ آزمایش شد؛ حتی جنگنده‌های کوچک XF-85 هم آزمایش پروازی‌شان را پشت سر گذاشتند. اما پس از روشن شدن مشکلات بازیابی هواپیما ناشی از جریان گردابی هوا در اطراف بال و بدنه بمب‌افکن‌ها و همچنین مهارت بالای مورد نیاز خلبان برای بازیابی موفق توسط هواپیمای مادر برنامه به طور کلی لغو شد. علاوه بر این بازده ضعیف کارایی و خصوصیات نامناسب جنگنده در لغو این برنامه نقش موثری داشتند.

بمب‌افکن بی-29 و جنگنده‌های اف 84 در جریان پروژه تام تام


بمب‌افکن بی-۲۹ و جنگنده‌های اف ۸۴ در جریان پروژه تام تام

اما داستان هواپیمابرها به اینجا ختم نشد. بعدها در پروژه‌های فایکون و تام تام نیروی هوایی آمریکا مجددا بختش را روی امکان حمل یک یا دو جنگنده اف-۸۴ نصب شده زیر بدنه یا چسبیده به نوک بال‌های بمب‌افکن‌ها آزمود. ولی درنهایت پرواز اولین جت‌های دوربرد در اواسط دهه ۱۹۵۰/۱۳۳۰ و تکامل امکان سوخت‌گیری هوایی رسما به پروژه‌های نظامی از این دست خاتمه داد.

 

با این حال مفهوم هواپیمابرهای هوابرد برای حمل پروژه‌های آزمایشی به حیات خود ادامه داد؛ موضوعی که بعدها در تست پروازی شاتل انترپرایز سوار بر بوئینگ ۷۴۷نقش ویژه‌ای داشت؛ درعین‌حال شوروی هم برای آزمایش پرتاب و جابه‌جایی شاتل بوران، آنتونوف ۲۲۵ بزرگ‌ترین هواپیمای باری جهان را توسعه داد. امروزه مشهورترین هواپیمابرهای هوابرد دنیا سری هواپیماهای وایت نایت (شوالیه سفید) ویرجین گالاکتیک هستند که برای حمل و پرتاب ماهواره‌ها و فضاپیماهای خصوصی این شرکت به سوی مدار زمین استفاده می‌شوند و احتمالا در آینده شاهد پرواز هواگردهای مشابه بیشتری از این دست خواهیم بود.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هوش فیل ها در چه حدی است؟
چهار شنبه 2 مهر 1393 ساعت 15:28 | بازدید : 124 | نویسنده : محمد عرفان مختاری | ( نظرات )

هوش فیل‌ها چقدر است؟

فیل‌ها موجودات شگفت‌انگیزی هستند. آنها در گروه‌های بسته و محدود زندگی می‌کنند، به اعضای مجروح خود کمک می‌کنند، یا آب و غذا برای آن فراهم می‌آورند. این جانوران هنگام مرگ یکی از اعضای خانواده‌شان عزاداری می‌کنند و گاه حتی لاشه عضو مرده را دفن کرده یا روی آن را با برگ می‌پوشانند. فیل‌ها همچنین حافظه‌ای فوق‌العاده و نقشه ذهنی پیچیده‌ای دارند. آنها می‌توانند مسائل پیچیده‌ای مانند روی هم قرار دادن بلوک برای رسیدن به غذا را حل و از شاخه و سنگ به عنوان ابزار استفاده کنند. نکته جالب توجه دیگر این است که آنها قادرند زبان اشاره را درک کنند. اگرچه زبان اشاره برای ما انسان‌ها بدیهی به نظر می‌رسد و بسیاری از سگ‌ها نیز آن را درک می‌کنند، اما اغلب گونه‌های جانوری و از جمله شامپانزه‌ها این توانایی را ندارند. از همه شگفت‌انگیزتر این است که فیل‌ها قادر هستند صدای دیگر فیل‌ها و حتی برخی از کلمات انسانی را تقلید کنند. آنها می‌توانند خودشان را در آینه تشخیص دهند، که نشان می‌دهد فیل‌ها نیز دارای سطحی از خودآگاهی هستند که تنها در میمون‌های انسان‌نما، کلاغ‌ها و دلفین‌های پوزه‌دار دیده می‌شود

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

شما از کدام سیستم سایت ساز استفاده می کنید و راضی هستید؟

آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 279
بازدید هفته : 294
بازدید ماه : 9
بازدید کل : 310872
تعداد مطالب : 148
تعداد نظرات : 29
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید


------------------------------------------------------------ ----------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------- -------------------
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هر چی که دلت می خاد و آدرس erfanmokhtari.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 148
:: کل نظرات : 29

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 24

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 9
:: باردید دیروز : 279
:: بازدید هفته : 294
:: بازدید ماه : 9
:: بازدید سال : 1404
:: بازدید کلی : 310872